RAMBUT GUGUR

Assalammualaikum & Salam Sejahtera

Keguguran rambut selepas bersalin bukanlah sesuatu yang asing bagi ibu-ibu yang pernah melahirkan anak. Biasanya, ibu mula sedar yang rambut mereka banyak gugur selepas tamat tempoh berpantang. Susah hati bila sikat rambut..banyak gumpalan rambut pada sikat. Bertambah susah hati bila banyak rambut berterabur sana-sini dalam rumah. Lepas mandi pun boleh nampak banyak rambut berkumpul di lubang saluran air. Last, paling-paling ibu susah hati bila boleh nampak rambut mulai jarang dan boleh nampak kulit kepala.

Keguguran rambut bukan sahaja di alami oleh ibu selepas melahirkan anak, antara golongan lain yang berpotensi mengalami masalah keguguran rambut adalah; 

Demam yang teruk
Selepas mengalami demam yang teruk biasanya seseorang akan mendapati rambutnya mengalami keguguran yang agak serius. Namun ia akan kembali normal.

Melahirkan anak
Tindakbalas hormon menyebabkan seorang ibu yang melahirkan anak mengalami masalah keguguran rambut yang serius. Namun ia akan pulih dalam tempoh 6-12 bulan.

Kekurangan protein
Pengambilan protein yang tidak mencukupi dan pemakanan yang tidak seimbang menyebabkan rambut mengalami masalah. Ini kerana rambut dibina oleh protein.

Pengambilan ubat-ubatan
Sesetengah ubat boleh menyebabkan keguguran rambut berlaku, misalnya ubat darah tinggi, ubat gout dan sebagainya.

Menghidapi penyakit
Keguguran rambut juga boleh manjadi simptom kepada penyakit-penyakit yang mungkin anda tidak sedar sedang menghidapnya. Jalani pemeriksaan sekiranya anda mengalami keguguran rambut yang teruk dengan keadaan kesihatan yang agak tidak memuaskan.

Antara vitamin yang di sarankan untuk anda yang mengalami masalah keguguran rambut adalah;

1- Zinc Complex

Kekurangan Zinc boleh menyumbang kepada rambut gugur kerana tanpa mineral zink dan lain-lain yang berkaitan, shaf rambut anda menjadi lemah, menyebabkan kerosakan rambut dan pertumbuhan semula rambut yang sangat perlahan. Zink manfaat untuk rambut termasuk untuk pembiakan sel, pertumbuhan tisu dan pembaikan tisu yang rosak. Ia juga mengekalkan kelenjar merembeskan minyak yang melekat pada folikel rambut anda, sekali gus mengurangkan peluang mereka jatuh.

2- Vitalea


Berfungsi menampung apa-apa makanan yang kurang dalam diet, membantu pengambilan makanan di dalam badan kita supaya lebih berfungsi, membantu kesihatan secara am, sebagai nutrien kapada sel2-sel dalam tubuh.

3- ESP

Sebahagian besar rambut terdiri daripada protien. Jadi kita memerlukan esp untuk pertumbuhan rambut yang sihat,bina sel n baiki sel,kulit (kulit kepala akan menjadi sihat). 


JIKA BERMINAT UNTUK DAPATKAN PRODUK SHAKLEE, BOLEH PM ERNA SEPERTI DETAIL DIBAWAH INI,



Share this:

, , ,

CONVERSATION

1 comments: