TIPS PERSEDIAAN BERPUASA IBU MENYUSU DAN IBU HAMIL

Assalammualaikum & Salam Kasih Sayang,


TIPS PERSEDIAAN BERPUASA IBU MENYUSU DAN IBU HAMIL dalam tak sedar, kita semua bakal menemui Ramadhan tidak lama lagi. Buat ibu menyusu dan ibu hamil pasti mula memikirkan keadaan diri sepanjang bulan ramadhan dan sepanjang berpuasa nanti. Tahun lepas adalah pengalaman pertama erna berpuasa dan menyusukan anak. Memang pada permulaannya, erna sendiri rasa tak larat dan bila menjelang tengahari mula rasa lapar yang teramat sangat. 

Bagi ibu menyusu, perkara yang sering menjadi kerisauan adalah hasil susu perahan sepanjang berpuasa. Ramai ibu yang mendapati, hasil susu perahan mereka berkurang sepanjang berpuasa. Harapan erna, untuk ibu yang menyusu, buatlah persediaan lebih awal. Sementara belum menjelang Ramadhan ini, pertingkatkan lagi kekerapan mengepam susu untuk simpanan sebagai bekalan bulan Ramadhan nanti.

TIPS PERSEDIAAN BERPUASA IBU MENYUSU DAN IBU HAMIL;

1- Banyakkan minum air kosong. 2-3 liter sehari adalah sangat penting buat ibu yang menyusukan bayi. Seeloknya sediakan satu bekas minuman khas yang kita boleh sukat berapa banyak kuantiti air kita minum. Minum air kosong bermula dari waktu berbuka hinggalah ke waktu imsak ke esokkan pagi nya.

2- Jangan skip sahur. Perlu bangun makan sahur kerana makanan yang kita makan ketika bersahur membekalkan tenaga sepanjang hari kepada kita. Lagipun, bersahur kan sunat :) 

3- Makan banyak buah-buahan, sayuran, sup dan makanan berkuah. Tetapi, elakkan dari makan terlalu kerap makanan yang bergula dan bergaram. Kerana,  ia akan menyerap lebih banyak air yang ada pada tubuh kita.

4- Paling utama, sebelum mula berpuasa..kita perlu pasang niat dan memohon dari Allah agar di permudahkan urusan serta niat baik kita menyusukan bayi kita. 

Berdoa : “Ya Allah, aku ingin menyusu anakku kerana suruhanMu. Bantulah aku Ya Allah agar dapat menunaikan ibadah puasa di bulan Ramadhan. Bantulah aku untuk bersabar dan mudahkanlah aku menyusu anakku”

5- Berbuka puasa dengan makanan yang kaya dengan protien, glukos dan cecair.

6- Makan banyak kurma. Erna, akan bersahur 3biji kurma. Berbuka pun 3biji kurma.

7- Makan makanan berkarbohidrat dan kaya dengan serat. Maksud disini, kalau boleh..pastikan ambil nasi dalam portion pinggan sihat setiap hari. Jangan tak makan nasi pula ye..

8- Kerapkan menyusu bayi. Jika anda ibu bekerjaya, perlu pam susu sekerap yang boleh ataupun ikut jadual mengepam biasa di tempat kerja.

9- Seeloknya bangun awal sebelum bersahur untuk pam susu. Kemudia, makan kurma dan bersahur serta minum banyak air sebelum waktu imsak.

10- Sebelum menjelang bulan puasa, adalah sangat-sangat di galakkan untuk mengumpul stock susu sebagai persediaan awal sebelum menjelang Ramadhan. Set Mighty Tripple Gem memberikan tenaga berpanjangan sepanjang hari =)

11- Kenal pasti milk booster anda sebelum mula bulan puasa dan sepanjang berpuasa boleh kerap ambil milk booster anda. Milk booster adalah berbeza mengikut individu. Boleh juga cuba Milk Booster Budget.

12- Banyakkan berzikir Ya Wahab dan elakkan tekanan. Sentiasa berfikiran positif serta ceria.

13- Bawa bekalan air masak ketika pergi terawih dan minum air setiap kali selesai 2rakaat solat tarawih.

14- Jika perlu, ambil suppliment untuk memastikan badan sentiasa bertenaga, mood sentiasa ceria dan production susu sama malah lebih lagi dari sebelum berpuasa.

Untuk Ibu Menyusu
Antara tetsimoni sebenar oleh ibu-ibu yang mengamalkan ESP, Meal Shakes dan juga Performance Drink Shaklee. Jemput baca testimoni dibawah ini =)

TESTIMONI ESP IBU MENYUSU
TESTIMONI ESP IBU MENYUSU

TESTIMONI Set Mighty Tripple Gem SUSU BANYAK
TESTIMONI Set Mighty Tripple Gem SUSU BANYAK

TESTIMONI Set Mighty Tripple Gem
TESTIMONI Set Mighty Tripple Gem


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=e9c8064bc8dac39bed69dd1d0158c1cd
REBUT PELUANG UNTUK DAPATKAN KUALITI KESIHATAN YANG LEBIH BAIK DENGAN SHAKLEE! SEBARANG PERTANYAAN, BOLEH HUBUNGI ERNA;


Jika anda nak beli produk SHAKLEE ataupun nak COD area PUCHONG, SERI KEMBANGAN, SHAH ALAM, SUBANG JAYA, PUTRAJAYA, PETALING JAYA boleh hubungi erna untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan vitamin hebat ini. Erna akan pos ke alamat anda ke seluruh Malaysia =)

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!
Jika anda ingin menikmati harga penjimatan potongan harga (diskaun) sehingga 20%, anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee. Keahlian RM65 sahaja seumur hidup dan anda berpeluang menikmati lebih banyak keistimewaan lain selepas mendaftar sebagai ahli nanti. 
* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu.

Share this:

, , , , , ,

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment