Doa Awal Tahun Dan Doa Akhir Tahun Islam | Salam Maal Hijrah 2016

Salam Maal Hijrah 1437H / 2016 | Assalammualikum..Salam sejahtera. Tahun ini Maal Hijrah di Malaysia jatuh pada 14 Oktober 2015. Ini bermakna, esok adalah 1 Muharam dan ia adalah merupakan hari kebesaran bagi umat Islam seluruh dunia.

Secara ringkas apa yang kita fahami mengenai Maal Hijrah ini adalah, sejak sekolah lagi..kita semua telah didedahkan dengan perarakan, sambutan Maal Hijrah peringkat sekolah, pelbagai pertandingan dan ini suatu tarikh yang perlu di ketahui oleh semua seorang islam.

Hijrah difahami sebagai perpindahan Nabi Muhammad SAW dari Mekah ke Madinah namun dalam kehidupan masa kini konsep hijrah mestilah difahami dengan betul bagi menjadikan seseorang Islam dapat memanfaatkan apa yang tersurat dan tersirat disebaliknya.

 "Tahun Hijrah adalah tahun Islam yang bermula dari tarikh perpindahan Nabi Muhammad SAW ke Madinah pada tahun 622 Masihi" 

Hijrah dalam konsep kehidupan masa kini adalah berpindah untuk mencari kehidupan yang baharu yang lebih baik bagi kehidupan yang maju dan sempurna pada masa akan datang

Pautan Sumber: mysumber.com

Disini erna kongsikan Doa Awal Tahun dan Doa Akhir Tahun Islam.


Doa akhir tahun dibaca sebelum masuk waktu Maghrib (akhir waktu Asar) pada 29 Zulhijjah 1436 bersamaan 13 Oktober 2015



Doa awal tahun dibaca selepas menyempurnakan fardhu Maghrib pada 29 Zulhijjah 1436 bersamaan 13 Oktober 2015 dan boleh juga dibaca pada 1 Muharram 1437 bersamaan 14 Oktober 2015 selepas menyempurnakan fardhu Maghrib

AMALAN SUNAT DI BULAN MUHARRAM 


Menurut pendapat umum ulama, di antara lain amalan yang boleh dilakukan di bulan Muharram adalah berpuasa sunat pada 10 Muharam (puasa Hari Asyura) Banyak peristiwa penting berlaku pada 10 Muharam yang menunjukkan dan membuktikan akan kebesaran Allah SWT


Erna adalah Pengedar Sah Shaklee. Jika nak beli apa-apa produk Shaklee, boleh hubungi erna segera. Ready Stock. COD area Puchong.


Nama: Erna Nordiana Zamri
ID SHAKLEE: 908806
Email: hafizerna@gmail.com
Call / WhatsApp : 013-3357696
FB: Erna Nordiana Zamri

Jika anda nak beli produk SHAKLEE ataupun nak COD AREA PUCHONG dan kawasan sekitar, anda boleh hubungi erna untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan vitamin hebat ini. Erna akan pos ke alamat anda ke seluruh Malaysia =)

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

Share this:

,

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment