Iman di NICU

Assalammualaikum dan Salam sejahtera...


Bz nyer ummi sejak dah ada iman. Siang ummi ke kelas..malam pulak bz melayan iman sampai ke subuh. Blog pun dah agak bersawang.. Alhamdulillah..Kejap je masa berlalu. Usia iman dah 2minggu lebih, tapi pengalaman minggu pertama tanpa iman..rasa sedih sangat. Yela..sepanjang 9bulan mengandungkan iman,iman ada dekat dengan ummi. Tiba hari kelahiran iman, terpaksa berjauhan selama seminggu. Sayu sangat hati.. Entry kali ni, erna nak catat pengalaman berharga kurniaan Allah pada erna dan suami. Entry ni,entry terperap sebab tertangguh-tangguh nak post. Entry ni, entry menceritakan pengalaman erna sepanjang iman di masukkan ke wad NICU, Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar.


30.3.2012
6.40ptg
Erna sedar-sedar..erna dah ada dalam bilik. Pandang kanan kiri ada mai dan munir kat tepi katil. Erna masih lali-lali dan tersedar pun sebab nurse datang mintak erna ke nursery susukan iman. Sepanjang erna check-up kat PMC dengan Dr.Annuar, erna memang dah mention yang erna nak susu kan iman dengan susu badan. Say no to formula milk.. =) Bila dah masuk dalam labour room haritu pun, erna still remind pada nurse yang erna akan bagi susu badan. Jangan bagi susu formula kat iman..nurse semua pun angguk kepala tanda faham..Munir tolak erna ke nursery untuk susukan iman. Subhannallah..perasaan tak dapat nak di gambarkan dengan kata-kata. Kecik je iman..nak dibandingkan dengan perut bulat ummi masa kandungkan iman. Ummi masih mamai-mamai masa ni. Ummi nak bagi iman susu..tapi,iman pun tidur.. je. Tak menyusu pun..ummi cuit-cuit pipi iman..hidung iman..mulut iman..kejut-kejut iman. Tapi iman tetap tidur..Masa tu,terkeluar cecair putih macam susu dari mulut iman. Hati rasa lain macam. Terus munir tanya soalan kat nurse tu.."dah bagi baby minum susu formula ke???" nurse jawab.."eh..tak.ibu baby nak susu kan baby kan? kami tak bagi susu lagi.." ok..lega masa dengar nurse jawab camtu. Tapi,apa yang keluar dari mulut iman??? hurm..ummi bagi semula iman kat nurse sebab iman nak tidur je.


7.30mlm
Nurse ketuk pintu bilik dan masuk..nurse bagitau suhu badan iman lain dari baby normal. Iman tak makan langsung sejak lahir. Nurse mintak izin nak susukan iman dengan susu formula. Owh..laju je ummi jawab.."eh..jangan.meh saya ke nursery susukan baby saya.jangan bagi susu formula.." Nurse jawab.."puan tak boleh jumpa baby buat masa ni..kami letak baby bawah cahaya. sebab suhu badan baby puan,sejuk..kalau boleh,puan pam susu dan bagi kat kami,kami akan bagi kat baby puan.." nak dijadikan cerita..erna tak bawak pam susu yang babah iman dah belikan untuk erna. Jadi, erna pun mintak tolong mai beli apa-apa pam susu kat kedai yang berhampiran hospital. Mai beli pam pureen manual. Ya Allah..punya la susah nak keluar susu. Kejap erna pam..kejap mai pam..kejap munir pam..dapat la jugak sikit susu tak sampai 1oz. Bila dah dapat 1oz, mai tolong hantar ke nursery dan erna doa agar iman minum susu tu..sebab itu adalah colestrum untuk iman..


9.45mlm
Erna tunggu babah iman sampai. Flight babah sampai Alor Setar dari KL kul9.30mlm. Tak sabar sangat masa ni nak tunggu babah sampai. Mai pergi amik babah iman dan munir teman erna kat bilik. Masa ni,erna baring je. Terasa letih sangat dan nurse tak ada pun datang mintak erna susu kan iman. Lagipun, iman masih duduk bawah lampu..Babah sampai,babah terus peluk cium ummi dan kami sembang-sembang sikit. Erna tak bagi suami terus melawat iman sebab nak hilangkan panas badan suami. Rasa tak elok suami dari angin luar..terus nak jumpa iman. Suami ke nursery nak jumpa iman, nurse cakap doktor tengah rounding nak chek baby. Kami sabar tunggu..


10.45mlm
Suami sekali lagi ke nursery nak tengok iman. Tapi,nurse masih tak bagi jumpa iman dan nurse bagitahu yang anak kami ada masalah kesihatan sikit. Doktor tengah check dan doktor akan panggil kami nanti. Rasa berdebar dalam hati..tapi,erna masih buat-buat cool. Tak nak suami pulak rasa down nanti.


12.00mlm
Nurse panggil suami ke nursery sebab doktor nak jumpa suami. Dalam 10minit, suami datang semula ke bilik sambil nangis dan cakap.."sedih la..sedih tengok iman kena cucuk..iman kena transfer ke Hospital Alor Setar..ada jangkitan pada paru-paru iman..doktor cakap..kelengkapan sini tak cukup dan ada pakar di hospital.." Ya Allah..perasaan masa tu, hanya tuhan yang tahu. Erna baru melahirkan iman beberapa jam tadi. Kegembiraan sebentar dah di tarik dan di uji. Erna relax je.. tak nangis pun.. walaupun suami nampak sangat down. Mungkin sebab kali pertama lihat iman depan mata dengan bercucuk wayar sana sini. Sebab tu suami rasa sangat sedih. Masa ni, mai dengan munir pun nampak keletihan dan sedih. Mai nak ke hospital besar Alor Setar teman hafiz dan munir nak tinggal kat PMC temankan erna. Tapi, erna mintak munir pun pergi ke hospital Alor Setar dengan mai untuk temankan suami. Erna ok..boleh tinggal sorang kat PMC. Tapi,harap mai dan munir dapat teman suami dan bagi semangat kat suami. Suami dan iman naik ambulans. Mai dan Munir naik kereta ke hospital Alor Setar.


31.3.2012
Mama mertua dan saudara ipar semua sampai..ibuayah pun ada..sedih nyer bila salam ibuayah. Keluar air mata bila bersalam dan cium mereka. Rasa sayang pada ibuayah lain..dan perasaan lain macam tu erna rasa..hadir bila erna pun dah bergelar ummi pada iman sekarang ni. Pagi tu, Dr.Annuar..datang melawat erna dan bagitau yang erna dah boleh keluar wad kul11 dan luka jahitan bersalin erna sikit je.. 


2.30ptg
Erna ke hospital Alor Setar dengan keluarga erna dan keluarga mertua. Mai dan munir pun setia menemani erna ke sana. Pertama kali sampai depan wad NICU, hati rasa  berdebar. Berulang kali erna baca ayat kursi untuk tenangkan hati. Bila suami tolak erna masuk ke wad NICU, rasa sedih lihat ramai baby yang ada dalam wad. Ramai jugak baby pra-matang yang ada kat wad. Sampai je kat katil iman..erna bagi salam kat iman dan panggil-panggil iman. Iman gerak-gerak. Erna yakin iman kenal suara ummi. Sayu hati bila lihat anak yang di kandungkan selama 9bulan terbaring tanpa baju dan wayar sana sini atas badan, masuk air di tangan dan kaki pun bercucuk. Berulang kali erna bacakan ayat kursi di telinga iman dan berulang kali jugak erna bisik pada iman, "iman sayang..iman jangan takut..ummi ada..babah ada..iman sayang kena kuat..nanti kita balik rumah iman kat perlis ye..nanti ummi pakaikan iman baju..nanti ummi peluk dan susukan iman ye..jangan takut..iman kena kuat dan cepat sembuh..ummi sayang iman..ummi sayang iman sangat.." Selagi mampu,erna tak nak suami nampak air mata erna keluar. Sebab suami dah pun keluarkan air mata. Untuk lawatan hari pertama ni, erna masih tak dapat dukung dan peluk cium iman. Hanya mampu usap-usap pipi dengan tangan ummi. Tapi takpe..mesti iman kenal suara dan sentuhan ummi..Iman masih menggunakan mesin bantuan pernafasan..


1.4.2012
Kami semua- kami merujuk kepada keluarga erna,keluarga suami, mai dan munir tinggal di Hotel Royale, Alor Setar. Suami sewa 4bilik untuk kami semua. Takkan nak pulang ke perlis dan tinggalkan iman sorang kat Alor Setar. Kami tinggal kat hotel bagi memudahkan kami nak melawat iman setiap hari. Harini,mai munir dan ibuayah erna ke perlis sekejap ambil keperluan yang erna perlukan. Yela..ke hospital haritu bawa mana yang penting je. Tak sangka akan stay lama kat Alor Setar. Hari ini jugak bermula perjalanan erna sebagai ummi yang bersemangat nak susu kan iman dengan susu kurniaan Allah. Pertama kali guna pam Ameda hadiah dari suami tanda support suami dengan niat erna nak susu kan iman..Alhamdulillah..mudah je nak guna pam Ameda dan hasil juga,alhamdulillah..cukup untuk buat stock awal. Harini ke hospital lagi dan alhamdulillah..iman tak guna mesin pernafasan lagi. Iman bernafas sendiri dan iman mula kelip-kelip mata bila ummi dan babah panggil-panggil nama iman. Kali ni masih tak dapat dukung iman. Bayangkan betapa sedihnya..hati bila anak yang di kandungkan selama ni, terpaksa di tinggalkan di hospital dan bukan berada dalam dakapan..setelah berbulan menanti kelahirannya ke dunia..


2-7.4.2012
Rutin erna dan suami tetap sama..ke hospital setiap kali waktu melawat. Lepas hari ke-3 iman lahir, semua ahli keluarga pulang ke KL. Mai dan Munir pun pulang ke perlis sebab nak pergi kelas macam biasa. Erna,suami dan ibu erna je yang tinggal kat hotel sebab kami yang akan melawat iman setiap hari. Kesian pada ayah,adik dan ibu sebab tak pernah berkesempatan nak tengok iman. Erna pun tak dapat nak curi ambil gambar iman. Sebab nya..NICU memang tak benarkan ibuayah ambil gambar baby. Tiada pelawat lain yang boleh masuk. Hanya ibuayah baby sahaja yang boleh masuk ke wad. Iman jugak ada meneriama rawatan sakit kuning. Kuning iman tak tinggi sangat pun. 


Alhamdulillah..pagi 7.4.2012, suami dapat panggilan dari hospital..kami boleh bawa iman pulang. Syukur alhamdulillah..sepanjang seminggu iman tinggal di wad..kami semua tak putus berdoa agar iman sihat dan dapat keluar wad cepat. Tak sanggup tengok iman kena cucuk setiap hari. Erna yang dewasa pun rasa sakit setiap kali di cucuk..apalagi iman yang baru kenal dunia. Kami pun ambil iman kat hospital dan bawak pulang bermalam di hotel satu malam. Esoknya..kami pulang ke Perlis. 


*Sebenarnya..terlalu banyak yang nak di catatkan untuk perkongsian dan pengalaman. Tapi, setiap yang berlaku..adalah hikmah dari Allah. Walaupun suami nampak down dan selalu sedih bila fikirkan iman..tapi,erna kagum sebab suami tak pernah putus doa. Setiap kali lepas solat fardu,suami pasti akan solat sunat hajat..mohon agar iman dan ummi sentiasa sihat sejahtera. 


Gambar ni di ambil masa iman baru keluar wad NICU

Babah..setiap kali lepas babah solat..babah doa..ummi dengar setiap apa yang babah doakan. Kalau babah doa perlahan pun, mesti ummi berusaha bukak telinga luas-luas nak dengar apa  yang babah doakan.. Dan setiap kali itu jugak.hati ummi akan tersentuh dan mata ummi akan keluar air. Sebab nyer..babah tak pernah lupa doakan ummi. Babah tak pernah lupa doakan iman sepanjang iman di hospital. Babah doa..keluarga kita akan hidup bahagia hingga syurga. Ummi cinta babah..terima kasih babah..

Share this:

CONVERSATION

5 comments:

  1. Alhamdulillah semua dah slamat kan. :) Iman comel ikut muka kau sikit muka babah dia sikit. :D

    ReplyDelete
  2. comelnye iman...tabah betul ummi iman nih ;)

    ReplyDelete
  3. Asz: Iman comel banyak ikut muke ummi :P

    Ira: thanks aunty..ummi kena tabah sebab lama ummi tunggu iman lahir ^__^

    ReplyDelete
  4. Erna, mmg sedih bila ank masuk nicu. dlu hafidh pun masuk nicu. tp lepas 6hari lahir. tu pun lin menangis hari2. tp erna lahir2 baby trus masuk nicu. lagi sedih. u ni mmg strong la... :)
    selamat menjadi umy yang terbaik untuk iman.. :)

    ReplyDelete
  5. AMIN..insyaAllah..doakan my baby iman sihat dan dapat membesar dengan baik macam anak2 lain.hafidh u sangat....comel! booollattt...geram je tengok :)

    ReplyDelete