BUASIR

Assalammualaikum & Salam Sejahtera

Pernah dengar pasal buasir tak? Kalau dulu, time sekolah-sekolah nak sebut buasir pun segan. Jujur, time tu tak berapa nak faham apa itu buasir. Tapi, bila ada seorang sahabat yang kena sakit buasir..dia selalu mengadu kesakitan buasir tu macam mana. Kesian sangat pada saudara erna tu yang ada penyakit buasir. Kita semua tahu buasir tu..ada bahagian dari dalam dubur yang terkeluar. Kan? Sebenarnya banyak lagi yang erna dan kita semua tak tahu tentang bahaya dan sengsara penyakit buasir ni. Semenjak itu, erna mula study dan baca-baca mengenai buasir. Jom erna explain sikit apa itu buasir..


Apa itu Buasir?

BUASIR adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah. Ia akan menyebabkan luka apabila ada najis keras yang bergesel dengan BUASIR. 

Siapa yang terdedah dengan masalah penyakit Buasir?

* Cirit-birit yang kronik dan sembelit yang ketara dan kerap
* Batuk yang teruk
* Kurang mengambil makanan yang berserat seperti buah-buahan dan sayuran
* Duduk pada mangkuk tandas terlalu lama
* Mereka yang berkait rapat dengan masalah kegemukan dan obesiti
* Wanita dalam pantang yang baru melahirkan anak. Ini kerana tidak menjaga pemakanan sepanjang tempoh berpantang
* Wanita hamil kerana tekanan pada salur darah pada kawasan dubur sehingga menyebabkan sembelit

Simptom Buasir?

1- Rasa sakit berdenyut-denyut pada bahagian dubur.
2- Rasa gatal pada bahagian dubur
3- Pendarahan selepas dan sebelum membuang air besar
4- Rasa kepanasan pada bahagian dubur
5- Rasa tidak selesa pada bahagian dubur apabila berdiri atau duduk terlalu lama

Ada beberapa vitamin yang dicadangkan untuk membantu anda yang mengalami masalah buasir adalah, Ostematrix, Zinc dan juga Omega Guard.

Ostematrix - Membantu untuk mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan kepada anda apabila mengalami luka dibahagian dubur

Zinc Complex - Disarankan kepada pesakit buasir yang tahapnya lebih tinggi seperti keluar najis bersama darah dan membuang air besar dengan rasa yang sangat perit. Zinc Complex membantu menyembuhkan luka dibahagian dalam dubur dengan lebih cepat.

Omega Guard - Baik untuk sendi/otot..pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat daripada tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit. Jadi Omega membantu untuk mengecutkan otot yang bengkak tersebut.

Testimoni Ibu Hamil Buasir;


JIKA BERMINAT UNTUK DAPATKAN PRODUK SHAKLEE, BOLEH PM ERNA SEPERTI DETAIL DIBAWAH INI,


Jika anda nak beli produk SHAKLEE dengan harga ahli ataupun nak COD area PUCHONG, SHAH ALAM, SUBANG JAYA, PUTRAJAYA, PETALING JAYA boleh hubungi erna untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan vitamin hebat ini. Erna akan pos ke alamat anda ke seluruh Malaysia =)

Share this:

, , ,

CONVERSATION

2 comments:

  1. huh dah merase mse lepas bersalin ritu.. kronik jgak sbb dalam punye. berdarah same cam period. now alhamdulillah sgt. berubat kampung je :)

    ReplyDelete
  2. sejak mengandung ni sy pernah terkena buasir even tak pernah sembelit..nk kata makan byk pedas tak juga tp entah melalui google sy dpt tau yg org pregnant mmg sng kena buasir sbb baby makin membesar n menekan saluran vena..

    Tp Alhamdulillah skang dh ok.now mmg tak sentuh lgsung makanan pedas sbb takut..:)

    ReplyDelete