Resepi Puree Labu

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...


Diam tak diam dah setahun lebih blog ni hidup..alhamdulillah walaupun bukanlah blog yang ada ramai follower. Tapi ramai juga kawan-kawan tahu tentang kewujudan blog ini. Bukan nak expose sangat blog ni. Tapi ramai jugak yang pm inbox fb atau sms erna bertanya lebih lanjut dengan entry-entry yang pernah erna post kat blog ni. Tentang adanya silent reader atau tak..mungkin ada kalau-kalau orang yang blogwalking mencari info dan terjumpa blog erna ni. Silekan berkongsi ilmu. Tiada masalah pun..Apa yang penting, lebih kepada perkongsian mengenai ilmu yang erna ada. Sepanjang setahun lebih blog ni hidup, tak pernah lagi erna buat entry mengenai masakan air tangan sendiri. Baru je perasan yang tak pernah ada entry seumpama itu. Ops..ini bukan sebab dapur tak pernah berasap tau. Tapi, tak pernah sempat nak snap-snap picture bila main masak-masak kat dapur. Nantilah..kalau ada resepi best-best, boleh la kongsi. Resepi pertama yang erna ketengahkan dalam blog ni, Resepi Puree Pisang + Susu Ummi Nyum Nyum untuk iman. Betapa special si manja ummi, resepi dia yang ummi tinggalkan kenangan di blog ni. 

Ok,kalini nak berkongsi lagi satu resepi yang erna rasa tersangatlah kena dengan selera Iman..Ummi siap rasa lagi. Nyum.......hingga menjilat-jilat hujung jari yang terkena sikit puree ni. Sedap betul puree labu ni. Manis tau. Tak perlu nak campur bahan lain. Iman pun nampak serasi bila makan puree labu ni. Najis ok. Tak ada apa-apa alahan. Tak kembung perut dan tak ada gatal-gatal. 

Ini 2potong labu yang erna dah buang kulit dan potong kecik serta nipis. Erna letak labu atas penapis lubang-lubang. Material penapis ni, ala-ala besi. Sure mommies semua kenal penapis ni. Penapis ni, ibu yang punya. Bawah penapis, ada periuk berisi air. Bila air mendidih, letakkan penapis diatas periuk berisi air dan tutup guna penutup periuk.

Ini hasil labu yang erna dah lenyek serta campurkan susu fresh yang erna baru perah untuk iman. Nampak macam kustard pulak kan? Inilah puree labu  untuk iman.

Erna drive masa ni. Ibu dan bakal kakak ipar erna yang duduk di sit belakang tolong suapkan iman makan. Masa ni, kami on da way ke rumah caterer untuk buat food testing majlis perkahwinan abang erna.

Terselak baju anak ummi. Berselera..

Setiap kali ibu terlambat suap puree, mulalah iman nak meronta. 
Mintak cepat suapkan makan agaknya..

Haaaa....ini bukti puree ummi sedap. Sampai tertidur iman makan puree yang ummi masak.
Comot-comot nampak comel! 

Terima kasih iman. Kalau sebelum ni ummi rasa bahagia dan puas bila iman tertidur kekenyangan minum susu ummi, sekarang ni kebahagiaan ummi bertambah..bila iman lena tertidur kekenyangan makan makanan yang ummi sediakan untuk iman. Membesarlah iman jadi anak yang soleh serta menghormati orang lain. Ummi dan babah berusaha memberikan segala yang terbaik untuk iman hingga hujung nyawa kami. We love u sayang..

Share this:

, , , , , ,

CONVERSATION

5 comments:

  1. sweet sangat erna.. tqah harap nanti tqah mampu nak coret catatan cam erna ni kat anak-anak tqah.. sweeettttttttttttttttttttttttt :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ tqah..ini semua untuk tatapan masa depan :)

      Delete
  2. ciman dah start pilih2 makanan pulak dahhhh... :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia nak yang best best la tuh. mommy rajin-rajin mencuba resepi yang baru :)

      Delete
  3. suke...alysa kalau lambat suap je, dia punye ngamuk tuh...haih, susah nak kata...gelojoh tul anak dara ira tuh...

    ReplyDelete