Tahun Baru 2017

Tahun Baru 2017 | Assalammualaikum. Hi..terima kasih sudi singgah blog erna. Lama rasanya tak update blog ummierna. Rindu nak duduk dan menulis. Bukan soal masa sebenarnya. Tapi pengurusan masa tu yang masih tak mampu nak atur dengan baik. 

Masuk je 2017 bermakna no more 20-an dalam diri ini. Haha...selamat melangkah ke alam 30-an pula. Syukur alhamdulillah...dengan izin Allah masih diberi peluang menghirup udara milik Nya. Pada usia ini juga, ada suami yang penyayang dan 3orang anak bijak comel harta ummi dunia dan akhirat. 

Tahun ini, berazam nak latih diri untuk susun atur pengurusan kewangan dengan lebih baik. Dengan suami ku juga erna paksa rela dia menabung bersama. Baru minggu pertama ni, gayanya ok lagi. Berjaya lepas minggu pertama 2017 dengan baik. Tunggu minggu-minggu berikutnya. Harapnya apa yang dirancang menjadi dan kami terus istiqomah. 

Selain itu, nak latih diri dan latih anak-anak tidur lebih awal daripada tahun-tahun sebelum ini. Sebabnya..anak-anak erna ni dah terbiasa tidur lewat. Lagipun ummi 24jam ada dirumah, jadi disiplin tidur awal ni kurang baik. Tidur lewat pagi. Bangun lewat juga. Ini masih dalam percubaan. Kena kuatkan semangat dan semoga usaha erna yang ini juga dipermudahkan. Amin...

Iman sampai sekarang masih belum 100% free diapers. Sebabnya kalau tidur, iman tak sedar yang dia akan shi shi. Jadi, bila iman tidur je..mesti erna akan sarungkan diapers. Termasuklah tidur malam. Tapi, kalau iman berjaga..iman tak ada masalah untuk ke toilet. So far tak pernah la iman terbabas shi shi dalam seluar kalau dia berjaga. Iman memang akan ke toilet. Alhamdulillah...tahun ini iman masuk sekolah 5tahun dan kami suami isteri masih hantar iman ke sekolah yang sama.

Taqwa satu-satunya anak perempuan ummi babah buat masa ini, masih lagi pakai diapers. Umur Taqwa 2tahun 6bulan dan erna masih lagi belum 100% latih taqwa untuk free diapers. Adalah haritu erna ajar. 2x ok taqwa pandai bagitahu ummi yang dia nak ke toilet. Tapi ada sekali taqwa terbabas. Bila ummi tanya "kenapa tak bagitahu ummi nak shi shi..?..." jawapan taqwa memang best. "awaa nak makan nanti lapar.." hahahaha.....dia nak habiskan makanan sampai terbabas shi shi dalam seluar. Sabar je la...

Ikhlas Uqoil ummi dah pandai ajak sembang. Baru nak masuk usia 3bulan. Ikhlas ni senang dijaga. Alhamdulillah...waktu tidur ikhlas pun ok. Tak banyak ragam. Alhamdulillah...masih lagi minum susu ummi sepenuhnya. Semoga rezeki air susu untuk Ikhlas sehingga usia 2tahun malah lebih lagi hendaknya. 

Owh ye...tahun baru ni juga erna berhasrat nak sediakan menu makan yang lebih sihat untuk suami tercinta. #misilakibini Wah siap ada hastag lagi. hahahaha....Kalau sebelum ni makan asal boleh je. Tetapi tahun baru ni, erna nak kami sama-sama dapat ideal weight. Bukanlah nak kurus cantik kacak semata-mata. Tetapi nak terapkan gaya hidup sihat. Tak nak kalau badan luaran nampak sempurna. Hakikatnya..dalaman tidak sihat. Lemak penuh dalam badan. Tak nak macam tu. Semoga erna istiqomah dengan #misilakibini yang ini.

2017 adalah lembaran baru 
serta kekuatan baru untuk lebih berjaya
 dalam bisnes Shaklee erna. 

Share this:

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment