CABARAN DALAM PENYUSUAN

Assalammualaikum & Salam Sejahtera


Alhamdulillah syukur..diam tak diam erna dah menyusukan iman dengan susu ibu lebih dari setahun. Esok genap setahun 2minggu erna menyusukan iman dengan susu paling mahal di dunia. Ye..susu ibu adalah susu paling mahal di dunia. Tak ada sesiapa mampu mencipta susu yang sama dengan susu ibu walaupun banyak lambakan susu formula yang beratus ringgit harganya dipasaran. Banyak juga di iklankan kehebatan kandungan susu formula. Bukan menolak susu formula dan tidak juga mengatakan bahawa susu formula tidak bagus. 

Sebelum erna berkahwin, erna dah pasang angan-angan dan impian..jika dah berkahwin dan ada anak, erna nak susukan anak erna dengan susu badan. Kemudian..angan-angan dan impian bertukar kepada niat ikhlas dan doa menggunung tinggi pada Allah pemberi rezeki. Bila di sahkan hamil..sepanjang masa erna berdoa agar air susu erna untuk iman melimpah ruah dan jika bukan susu melimpah ruah, erna berdoa agar air susu erna cukup untuk kenyangkan perut iman. Bukan sekadar pasang impian, diri juga dipenuhkan dengan ilmu penyusuan secukupnya.

Sepanjang tempoh setahun ni, pelbagai cabaran dan dugaan yang erna lalui dalam usaha untuk menjayakan penyusuan susu ibu. Terutama sekali 6bulan pertama usia iman. Cabaran dalam penyusuan boleh datang dalam pelbagai segi. Cabaran dari diri sendiri, orang sekeliling dan macam-macam lagi.

Entry kalini erna berkongsi dengan anda semua antara cabaran yang sering di temui oleh para ibu;

1- Ibu risau anak kerap nangis walaupun telah susu kan anak mengikut demand (permintaan) baby.

Ibu bertenang, jangan terus fikir yang ibu tiada susu. Ibu boleh periksa lampin anak, check suhu bilik terlalu sejuk atau terlalu panas, check kawasan tempat tidur baby ada serangga atau tidak, check perut baby kembung atau baby selesa atau tidak.

Jika semuanya ok..bukanlah 100% sebab bayi lapar dan tak cukup susu. Baby biasanya suka duduk dalam dakapan ibu. Suka ibu ada depan mata dan membelai dia. Yela..kan anak kita duduk dalam perut kita selama 9bulan. Bila lahir, baby nak juga rasa rapat dengan ibu.

2- Bayi nak menyusu sepanjang malam..sepanjang hari.

Iman, masa dalam pantang..waktu malam nak melekap je kat nenen ummi. Bila erna baringkan iman atas tilam, iman akan nangis. Erna tak fikir langsung iman tak cukup susu. Sebabnya, erna pernah pergi ke kelas penyusuan dan Dr. bagi info yang baby kita selesa menyotnyot puting mak.

Baby juga suka bau badan ibu dan baby rasa selesa bila berada dalam dakapan ibu.

3- Baby tak nak menyusu walaupun telah tiba waktu menyusu.

Perlu lihat posisi pelekapan baby adakah betul atau tidak. Jika lekapan tidak betul, baby pun rasa tak selesa nak menyusu. Ibu pula boleh sakit dan luka puting sebab lekapan mulut baby yang tidak betul. Posisi yang betul adalah badan baby atau perut baby bersentuh dengan perut kita. Kalau badan baby menghadap ke arah siling rumah, itu tandanya slaah lekapan baby kita.

Jangan susu kan baby ketika baby dah mula menangis dan mengamuk. Seeloknya..pujuk baby terlebih dahulu. Dukung dan tepuk-tepuk baby sehingga baby tenang dan kita boleh menyusukan baby apabila baby mulai tenang. Jangan susu kan baby bila baby dah mula menangis. Kita boleh lihat tanda-tanda awal baby kita nak susu. Seperti jelir lidah, isap tangan dan ada beberapa tanda lain lagi.

Check mulut baby. Mungkin juga baby ada ulser dan ibu perlu bersihkan lidah baby dengan kain yang bersih. Lap lidah baby dengan lembut agar tiada putih-putih dalam mulut baby terutama atas lidah. Kerana ini boleh menyebabkan baby tidak selesa untuk menyusu.

4- Cabaran dari orang sekeliling yang kurang ilmu penyusuan

Sebenarnya seawal kehamilan lagi kita perlu menimba ilmu penyusuan dan sedikit demi sedikit kita terangkan pada mereka-mereka yang ada di sekeliling kita. Paling penting, mendapat sokongan daripada suami.

Sediakan bahan bacaan ilmiah berkaitan susu ibu dan sepanjang tempoh berpantang, kita boleh share ilmu penyusuan yang kita.

Apa yang erna buat dulu untuk menghadapi cabaran orang sekeliling???

Erna sediakan bahan ilmiah berkaiatan susu ibu dan erna tampal di dinding bilik, dinding laluan ke dapur, pintu peti ais. Dan banyak tempat lagi. Nanti erna share dalam next entry ye...

P/S: Jangan kita hentikan penyusuan hanya kerana tidak tahan dengan cabaran-cabaran dalam menjayakan penyusuan susu ibu. Kesian anak kita. Berikan hak mereka dan kita sebagai ibu perlu tegas dengan pendirian kita. Segalanya untuk anak yang kita kandungkan 9bulan.

Jika anda ingin menikmati harga penjimatan potongan harga (diskaun) sehingga 20%, anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee. Keahlian RM65 sahaja seumur hidup dan anda berpeluang menikmati lebih banyak keistimewaan lain selepas mendaftar sebagai ahli nanti. 

REBUT PELUANG UNTUK DAPATKAN KUALITI KESIHATAN YANG LEBIH BAIK DENGAN SHAKLEE! SEBARANG PERTANYAAN, BOLEH HUBUNGI ERNA;

Jika anda nak beli produk SHAKLEE ataupun nak COD area PUCHONG, SERI KEMBANGAN, SHAH ALAM, SUBANG JAYA, PUTRAJAYA, PETALING JAYA boleh hubungi erna untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan vitamin hebat ini. Erna akan pos ke alamat anda ke seluruh Malaysia =)
Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu.

Share this:

, ,

CONVERSATION

2 comments:

  1. tq for sharing...mklumat yg sgt berguna..

    ReplyDelete
  2. Good info....moga dipermudahkan utk menyusu sehingga 2 thun ye umi erna :)

    ReplyDelete