TIPS DAN PETUA ANAK DEMAM CAMPAK - IMAN DI SERANG DEMAM CAMPAK

Assalammualaikum & Salam Sejahtera

Jumaat lepas, bangun dari tidur mamai-mamai erna susukan iman. Pastu erna rasa badan iman macam suam-suam. Terfikir, demam ke iman ni? memang tak bertangguh terus ambil langkah awal..iman bangun tidur je erna lap-lap badan iman dengan tuala basah. Bukan apa..risau kalau suhu makin suhu badan iman makin naik tinggi. Awal-awal bacaan dalam 37-38 je. Tapi terus bawak pegi klinik juga, Klinik Azlini tutup ibu cadangkan pergi ke Klinik Zuraidah. Memang best la klinik ni. First time iman ni ternganga je mulut tengok doktor. Tak bunyik apa pun. Dulu kalau doktor nak dengan bunyi nafas pun dah tak duduk diam dah iman. Ni ok je dia..suka ummi dan babah bila iman tak nangis jumpa doktor. Tapi, bila doktor nak cek tekak, kena la masukkan kayu ais krim tu dalam mulut. Uwaa...Uwaaa la anak ummi ni.

Sabtu malam badan iman masih dedar pun kami pegi jugak makan satey kajang. Bawak iman sebab doktor pun cakap iman tak berapa nak demam. Dedar dedar je bak kata orang. Suam suam je suhu badan iman. Bila ambil bacaan dalam 37-37.5 je..tak tinggi sanggat. Tu yang buat ummi berani bawak iman jalan. Balik dari makan satey, erna nampak ada merah-merah kat muka iman. Bila suruh ibu tengok..ibu cakap macam kena demam campak. Juga dikenali sebagai measles dalam bahasa saintifiknya la kan. Ok, bersabarlah erna tunggu keesokkan harinya untuk tengok tanda-tanda lebih jelas. Ternyata ummi tak ke kelas dan terpaksa ponteng lagi. Kesian iman. Sah. Iman memang di landa demam campak.

Erna syukur sebab..iman dah tak demam. Biasanya campak ni akan keluar bila baby kita dah sihat dan sembuh dari demam. Erna tak bawak iman ke klinik pun. Mula, ibu cakap tak payah..tapi ada jugak rasa nak bawak sebab nak doktor yang sah kan. Bila erna bloging dan cari info..memang ini adalah penyakit semulajadi. Sampai ada yang mengatakan baby yang kena campak (demam campak ye..bukan kena campak yang buang serta baling anak tu. hehe) pada usia setahun dan ke abwah sebenarnya sistem imunisasi badan mereka adalah sangat bagus dan kuat. So, keluar awal-awal campak ni. Kalau betul apa yang didakwa tu, syukur..iman tergolong dalam kategori anak yang kuat sistem imunisasinya.

Lagi1, syukur sangat sebab iman tak ada langsung ciri-ciri gatal atau merenyam nak garu-garu. Erna pun pelik. Ada la jugak iman macam menggaru. Bila ibu alihkan tangan iman dan bagi mainan, dia dah tak ingat yang dia tengah gatal agaknya. Terus dia main-main..tak heran sakit. Selera makan pun normal. Menyusu pun normal. Aktif normal. Syukur....Alhamdulillah..kalau iman sakit terbaring tak larat nak main, tak nak makan minum, mesti ummi susah hati sangat. Ini dia ok..macam norma je..so, lega la hati erna. Babah ada beli air kelapa. Bagi iman minum 3-4sudu je. Sebab dia tak nak. Tak suka nampaknya..jadi, air kelapa buat lap-lap badan dia je la.

Antara tips dan petua yang erna jumpa;

1- Daun semambu di alaskan atas tempat tidur. Lagi bagus kalau anak terus baring atas daun. Kalau anak taknak, boleh alaskan kain batik di atas daun semambu yang dah letak atas tilam tu. Mandi air daun semambu juga.

2- Gunakan oat. Ini oat yang iman makan tu boleh di kisar. Lepas tu masukkan oat yang di kisar ( tak perlu terlalu lumat) masukkan dalam stokin atau uncang kain dan gosok-gosok pada badan untuk hilangkan miang badan. Boleh juga mandi oat yang tak perlu bilas dan tak perlu sabun. Just masukkan uncang oat dalam air dan biar dalam rendam 10-15minit dan mandikan baby. Ini kena pastikan anak kita tak alah pada oat ye..

4- Minum dan mandi air kelapa muda yang freash!

5- Kalau boleh elakkan tumis menumis dalam rumah yang ada pesakit demam campak. Sebab di khuatiri rasa gatal dan miang pada badan semakin menjadi-jadi.

6- Jangan biarkan anak berpeluh. Duduk dalam air-cond ataupun dalam cuaca nyaman adalah sebaiknya.

7- Ada juga yang tumbuk daun semambu bersama kunyit hidup dan campurkan dengan bedak sejuk. Sapu serta lumurkan ke seluruh badan anak. Ini boleh mengelakkan miang gatal dan juga elak parut.
zswd      
8- Jangan bagi anak kita yang kena campak makanan bergoreng. Sepanjang iman sakit makan sup rebus-rebus je. Erna tak tumis-tumis pun. Risau parut kekal pada muka, badan iman nanti.

9- Irritable Skin Balm from moogoo. Nama cream tu Irritable Skin Balm dan brand dia moogoo. Ada jual di farmasi. Ini sangat bagus kalau kulit anak terlalu sensitif. Banyak testimoni menarik tentang cream ini. Orang cakap kalau letak callamine yang warna putih tu..kulit akan kering dan baby akan nangis tahan pedih. Memang tak laaa nak belikan iman callamine tu. Sian iman.

Ini adalah antara tips serta petua yang erna jumpa. Kalau ada tips-tips serta petua yang lain, boleh kongsi di ruangan komen. Jasa anda di hargai dan ramai dapat berkongsi tips serta petua anda. 

Sebelum tutup entry, layan beberapa gambar My Genius Iman yang di serang demam campak ^__^

 Hari pertama ummi detect iman demam campak. 

 Olooo...sedih betul iman time ni
 tak nampak clear sangat kat perut. Tapi ada merah-merah..

kat muka bahagian tepi tebal sikit merah-merah



sakit pun aktif bermain






JIKA BERMINAT UNTUK DAPATKAN PRODUK SHAKLEE, BOLEH PM ERNA SEPERTI DETAIL DIBAWAH INI,

Share this:

, , ,

CONVERSATION

16 comments:

  1. Kesiannya Iman. Dah fully recover Erna? Thanks kasi tips.

    ReplyDelete
  2. Bagus tips mommy iman nih...auntie doakan iman cpt sembuh dari demam campak ye...kuda ijau tuh sama gak mainan Qaiser ilman tau...kita geng!

    ReplyDelete
  3. hihihi. comel iman muke merah2. macam elman haritu pun demam campak wa senyum je tgk dia sebab dia active! tp masa dia demam dan suhu tengah tinggi tu dia lembik jugak. mana tak nye dekat 39++ suhu nya. tp elok je keluar campak tu terus dia ok je sihat main2 :)

    ReplyDelete
  4. Aku ada beli Irritable skin balm Moogoo tu untuk eczema Ammar..ok kot..sebab aku pakai cream campur2 kan..

    ReplyDelete
  5. Anonymous18 May, 2013

    Tq 4 d info coz anak i pun baru nk kena campak nie.pas nie leh beli air kelapa tuk dia

    ReplyDelete
  6. Anonymous28 May, 2013

    Assalamualaikum anak saya pun kena demam campak..dr cakap x apa2. Tq for the info.

    ReplyDelete
  7. Anak sy zara pun bru kena demam campak bru umur 8 bulan...tq for info.

    ReplyDelete
  8. Anak sy zara pun bru kena demam campak bru umur 8 bulan...tq for info.

    ReplyDelete
  9. Anonymous07 June, 2013

    Ank sy blom msuk 4 bln kne.. Bru je.. awal knr dmam pns rsau gak.. rupenye nk kne cmpak.. tq utk info yg bgune..

    ReplyDelete
  10. thanks 4 d info.. bby br 2 bln.sgt brguna coz bby sye br kne.cian sgt..

    ReplyDelete
  11. thanks 4 d info.. bby br 2 bln.sgt brguna coz bby sye br kne.cian sgt..

    ReplyDelete
  12. thanks 4 d info.. bby br 2 bln.sgt brguna coz bby sye br kne.cian sgt..

    ReplyDelete
  13. Anak I pn baru kena demam campak
    I akan cuba semua petua
    Thanks 4 info

    ReplyDelete
  14. Anonymous19 July, 2013

    anak saya demam campak jugakkkk...time kasih untuk tips

    ReplyDelete
  15. Ya Allah....kesian tgk iman yer demam campak...jenis kecik2...tp kuat dia ye...behave je tgk gambar wpun sakit....bagus dear bg tips...tq :)

    p/s syukur kita berkongsi tarikh perkahwinan yang sama...nanti keep in touch selalu tau... :)

    ReplyDelete
  16. Anonymous31 July, 2013

    tq 4 info..pngasuh br je call bgtau bby i kn dmm cmpak..isau sgt2..bl bc blog u nie,rs lega..thanks a lot..

    ReplyDelete