Hukum Bersalaman Dan Berhijab Suami Isteri

Tak Bersalaman Bukan Sombong, Berhijab Bukan Tunjuk Baik | Assalammualaikum. Hai semua..apa khabar? Didoakan anda semua sihat selalu dan sentiasa dalam rahmat Ilahi. Harini erna terpanggil nak kongsi sesuatu dengan semua pembaca blog erna. Selain itu, tujuan asal entry ini juga untuk peringatan kekal kepada diri erna sendiri.

Buat anda yang baru berkahwin atau bakal berkahwin tidak lama lagi, perkara-perkara seperti ini perlu dititik beratkan. Perlu diambil kira dan jangan pandang ringan. Jika nak kata  kita semua tidak tahu, pasti tahu. Erna sendiri dari kecil ada juga diingatkan mengenai perkara seperti ini. Disekolah agama masa sekolah rendah dulu juga sering ustaz dan ustazah menitik beratkan perkara yang berkaitan sentuhan ini.

Sebenarnya bukan salah sesiapa. Bersalaman ini sudah menjadi adat turun temurun dalam keluarga. Budaya kita di Malaysia juga sebagai tanda menghormati yang lebih tua. Asal jumpa je mesti salam. Asal salam je itu tandanya jumpa saudara mara. Biasa juga kan..kita semua dengar soalan seperti;

Boleh ke nak salam pakcik ni? 

Jawapan diberi, Boleh je salam. Salam tanda hormat. Memang macam ni kami semua. Bersalaman dengan yang lebih tua tanda hormat.

Ye betul. Salam itu memang tanda hormat.

Tetapi, jika bersalaman itu akan membatalkan air sembayang, itu jatuh hukum HARAM. Kalau HARAM, akan dapat dosa bila bersentuhan. 

Erna bukan arif nak bercerita tentang hukum. Tetapi mana-mana ilmu yang erna tahu, erna kongsikan untuk pengetahuan bersama. Kita usaha dan cuba elakkan daripada buat perkara yang kita sedia maklum hukumnya. Pendapat erna, paling mudah adalah kita senyum dan tunduk tanda hormat pada saudara yang kita tidak boleh bersentuhan (bersalaman). InshaAllah pasti mereka faham.. 

Perkongsian dibawah ini adalah khas untuk Suami dan Isteri. Jom kita lihat..


Disini, erna kongsikan juga penjelasan mengenai hukum bersalaman yang erna dapat dari blog Ustazah Azimah.. semoga kita semua mendapat ilmu dan manfaat ye..
.
.
.
Asal salam je hari raya, asal hari raya je bersalam…

1. Hukum bersalaman lelaki dan perempuan yang bukan mahram ialah HARAM..mengikut Mazhab Shafie..( semua org tahu kan )

Walaupun permasalahan ni dibincangkan dgn panjang lebar dan byk pendapat ulamak..tp kita Malaysia mengguna pakai hukum ikut Mazhab Shafie..

2. Bersalaman lelaki dan perempuan saudara mara…haa..yg nilah permasalahannya..
bolehkah bersalam dengan anak saudara isteri kita..? dengan mak saudara isteri kita, opah isteri kita (jika kita lelaki) begitulah sebaliknya..

Jika kita isteri bolehkah kita bersalam dgn anak saudara lelaki suami kita? bapa saudara suami kita? adik ipar kita yg lelaki?

Jawapannya:

A- Jika SUAMI, isteri ,mak mertua dan opah mertua(opah isteri) dan ke atas , boleh kita bersamalam dgnnya.

B- Anak saudara perempuan sebelah isteri kita haram kita bersalam dgnnya,kalau masih kecil dlm umur 6-11thn boleh la..

C- Emak saudara isteri kita pun haram kita bersalam dengannya.

D- ISTERI pun sama bapa mertua, datok mertua dan ke atas boleh isteri bersalam.

E- Anak saudara lelaki sebelah suami haram kita bersalaman dgnnya. tetapi ketika mereka masih kecil tk mengapalah..

F- Bapa saudara suami kita haram kita bersalam denganya.

Dengan SEPUPU pun sama sepupu lelaki dan perempuan tk boleh bersalaman HARAM hukumnya.

Sebagaimana hadis Nabi saw yg bermaksud :

“Apabila lelaki dan perempuan yg bukan mahram bersalam atau bersentuh dengan sengaja , pada hari akhirat nanti akan dibakar tangannya sehingga hancur badannya”

Akhir kata cuba2lah kita semak balik siapa yg selalu kita salam selama hari ini ketika kita raya atau kita berziarah ke rumah saudara mara kita. Jika dahulu atau yg lepas2 kita tak tahu tak mengapa sekarang dah tau..jangan buat ye..
.
.
.
Erna adalah Pengedar Sah Shaklee. Jika nak beli apa-apa produk Shaklee, boleh hubungi erna segera. Ready Stock. COD area Puchong.

Nama: Erna Nordiana Zamri
ID SHAKLEE: 908806
Email: hafizerna@gmail.com
Call / WhatsApp : 013-3357696
FB: Erna Nordiana Zamri

Jika anda nak beli produk SHAKLEE ataupun nak COD AREA PUCHONG dan kawasan sekitar, anda boleh hubungi erna untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan vitamin hebat ini. Erna akan pos ke alamat anda ke seluruh Malaysia =)

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

Share this:

, ,

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment