Masalah HB Low Ketika Hamil

Assalammualaikum & Salam Sejahtera

Selalu ibu hamil akan bercerita mengenai 'hb'..ada yang cakap 'hb normal' ada yang cakap, 'hb low'. Dulu masa erna hamilkan iman..erna pun awal kehamilan blur blur bila nurse sebut hb. Prosedur biasa yang akan di lalui oleh ibu hamil setiap kali check-up adalah..buat ujian air kencing, pantau berat badan dan paling ngeri bila kena cucuk ambil darah. Masa ambil darah tu nurse akan check bacaan hb kita sama ada normal ataupun sebaliknya. 

Apa sebenarnya 'HB' ni?


HB a.k.a Hemoglobin adalah kekurangan darah merah ataupun di kenali juga sebagai Anemia. Bacaan hb yang baik adalah (>11g/dl)

Apa kepentingan Hemoglobin (HB) ketika hamil? Apa kesan kepada pembentukan bayi?

1. Kandungan kurang dari 5 bln (<20 minggu)


Pada masa ini bayi sedang melalui proses pembentukan organ2 seperti kepala, tangan, kaki, jantung, otak, dan anggota2 lain. Jika darah kurang pekat (<11g/dl), jika jantung tidak terbentuk dgn sempurna, bayi akan gugur. Jika jantung dpt dibentuk tetapi darah terlampau cair bayi mungkin hidup tetapi cacat(eg. tiada kaki & tangan dgn sempurna). Jika bayi sempurna sifat tetapi darah cair akan melambatkan pembentukan otak bayi, mungkin bayi akan selamat di lahirkan tetapi kurang pandai.


2. Kandungan 5 bulan ke 7 bulan (20-28minggu)


Pada masa ini bayi kita telah sempurna pembentukan sifat dan anggota badan tetapi jika Hb terlalu kurang bayi tidak dapat berdenyut dengan baik dan akhirnya bayi boleh mati dalam kandungan.


3. Kandungan 7 bulan ke atas(28-40 minggu)


Sifat bayi telah sempurna dlm usia begini tetapi jantung bayi masih bergantung pada kepekatan darah (Hb). Jika Hb terlalu cair/rendah (<9g/dl), jantung tidak kuat dan ada risiko untuk bayi mati dalam kandungan. jika jantung mampu bertahan tetapi anggota badan lain dapat sedikit, bayi akan lebih kecil saiznya tetapi mungkin selamat dilahirkan.

Apa kesan kepada ibu yang menghidapi Anemia?

- Ibu cepat letih
- Rasa tidak bermaya
- Pucat
- Berdebar-debar degupan jantung
- Sukar bernafas
- Pengsan

Tahukah anda?

Sebelum kita di sahkan hamil, badan kita memerlukan sekurang-kurangnya 15mg zat besi. Namun, bila kita di sahkan hamil, kita memerlukan dua kali ganda dos yang disarankan. 

Tips Meningkatkan Bacaan Hemoglobin Dalam Darah

1- Makan makanan laut seperti kerang, ikan bilis, sayur bayam, jambu batu, kacang

2- Makan hati ayam setiap hari sepanjang kekurangan darah dan boleh masak mengikut kesukaan anda.

3- Makan vitamin tambah darah yang doktor berikan mengikut apa yang ditetapkan. Makan secara konsisten mengikut yang di sarankan selama 10-14hari berturut-turut. HB akan bertambah 1g/d jika makan secara konsisten.

4- Jangan makan pil atau vitamin yang mengandungi ion dengan apa juga makanan yang mengandungi susu. Cth: Teh susu, kopi susu, air susu. Kerana penyerapan vitamin akan berkurangan jika kita makan bercampur ion dan susu.

Vita-Lea® Iron Formula

vitalea_multivitamin

Merupakan multivitamin terbaik yang terkemuka dan lebih komprehensif kerana mengandungi 23 vitamin dan mineral kritikal dalan jumlah yang seimbang untuk memantapkan kesejahteraan kesihatan kolon, hati, mata dan sistem imun dalam jangka masa panjang.

 2 kali lebih antioksidan untuk mencegah kerosakan fungsi imun berpunca daripada radikal bebas

 2 kali lebih kalsium untuk pembinaan tulang

 2 kali lebih magnesium untuk mengekalkan rentak jantung, otot, dan fungsi saraf

 2 kali lebih Beta karotenauntuk membentuk vitamin A yang lebih biopotent

 3 kali lebih selenium untuk melindungi paru-paru, kolon dan prostat

 3 kali lebih vitamin K untuk menyokong proses pembinaan tulang

 6 kali lebih boron untuk menyokong kesihatan tulang

 10 kali lebih Biotin yang menyokong proses pengeluaran tenaga

Jika anda ingin menikmati harga penjimatan potongan harga (diskaun) sehingga 20%, anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee. Keahlian RM65 sahaja seumur hidup dan anda berpeluang menikmati lebih banyak keistimewaan lain selepas mendaftar sebagai ahli nanti. 


REBUT PELUANG UNTUK DAPATKAN KUALITI KESIHATAN YANG LEBIH BAIK DENGAN SHAKLEE! SEBARANG PERTANYAAN, BOLEH HUBUNGI ERNA;



Jika anda nak beli produk SHAKLEE ataupun nak COD area PUCHONG, SERI KEMBANGAN, SHAH ALAM, SUBANG JAYA, PUTRAJAYA, PETALING JAYA boleh hubungi erna untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan vitamin hebat ini. Erna akan pos ke alamat anda ke seluruh Malaysia =)

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu.

Share this:

, , ,

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment