Ingatkan Demam, Rupanya Gastrik!

Sakit Gastrik.

Biasa kita dengar sakit gastrik ni kan? Entry kalini nak berkongsi pengalaman sendiri. Seharian tak larat. Ingatkan demam. Rupa-rupanya gastrik.

Al-kisah, malam kelmarin lebih kurang pukul11 malam tiba-tiba badan rasa seram sejuk. Rasa macam pelik dan rasa macam tak sihat. Semakin lewat malam semakin la panas. Kepala pening tak dapat nak gambarkan macam mana. Pening sangat. Siang hari semalam terbaring je. Loya tekak macam nak muntah tapi tak ada apa yang dimuntahkan.

Kesudahannya nekad erna ke klinik juga sebab tak tahan pening kepala melampau dan juga rasa seram sejuk badan.

Selepas jumpa doktor dan erna bagitahu segala simptom yang erna alami, doktor cakap..erna bukan demam. Tapi...Gastrik Angin. Doktor cakap lagi..gastrik ni bukan je berpunca daripada tak jaga pemakanan sebaliknya, stress juga antara punca gastrik. Perlu jelas bahawa, gastrik bukan hanya menyebabkan anda sakit perut tetapi simptom-simptom lain juga boleh dihadapi.

Erna nak berkongsi beberapa info dengan anda ye..

Tanda-tanda anda diserang Gastrik Angin
  • Kerap sakit kepala di bahagian kanan kepala terutama apabila perut kosong atau lewat makan nasi.
  • Sakit kepala ini kadang-kadang diikuti dengan perasaan loya atau mual dan sebu perut dan hilang selera untuk makan. Kadang-kadang simptom ini dialami tanpa sakit kepala.
  • Demam yang dipanggil demam gastrik apabila selalu skip makan pagi, tengahari atau malam.
  • Muntah kadang-kadang berwarna kuning dan kadang-kadang ada darah dalam muntah atau darah beku bergumpal.
  • Sakit perut yang kadang kala teramat sakit.
  • Keluar angin dari mulut macam sendawa terutama apabila bahagian tertentu badan digosok atau diurut. 

Balik dari klinik, erna google info berkaitan Gastrik Angin. Segala simptom yang erna alami adalah sama dengan info-info yang erna baca. Sama macam apa yang doktor cakap. Jadi...memang sah! Gastrik Angin.
Bila erna refresh semula..hari kejadian, erna tak makan nasi pun siang. Malam baru makan nasi. Tapi malam yang sama juga erna diserang gastrik ni. Mungkin asid dah penuhi ruang perut erna. Jadi, makanan yang masuk tu pun tak diterima perut. Angin dah penuh. 

Pantang Larang dan Rawatan Pesakit Gastrik

1. Pastikan waktu makan lebih teratur dan disiplin waktu yang ketat contoh setiap hari makan tengahari pukul 1.00 plus minus 15 minit.
2. Pastikan bila makan nasi (tenghari dan malam) selepasnya minum air suam bukan air manis atau air batu. Pastikan juga minum hanya sesudah makan bukan berulamkan minum!!
3. Elakkan makanan junk food, jeruk kering seperti asam boi dan jeruk basah dan juga mee segera. (jarang-jarang ok la)
4. Elakkan nescafe, kopi, teh, minuman bergas, sunquick dalam botol, orange squash, air limau
5. Jikalau peringkat gastrik berat, elakkan segala makanan mengandungi yeast seperti roti, donat, pau, pizza dll
6. Elakkan makan terlalu kenyang
7. Elakkan cuka, makanan yang pedas
8. Elakkan makanan ubi, pulut, keledek, kentang, pisang nangka, pisang tanduk, cempedak / nangka, rebung, dan makanan lain yang menyebabkan kembung perut atau banyak angin dan sendawa.
9. Minum susu secara konsisten. (erna makan ostematrix lebih mudah 'susu tablet')

Balik dari klinik, erna cepat-cepat makan Ostematrix Shaklee. Ostematrix ni sebagai pengganti susu. Boleh nuteralkan kandungan asid yang tinggi dalam perut. Lepas ambil Ostematrix erna berehat sekejap dan alhamdulillah ok. Cuma kepala sedikit pening tu masih tak hilang.

Shaklee pun ada beberapa produk yang disarankan untuk mengatasi masalah Gastrik. Perlu anda ketahui juga, anda perlu kenal pasti jenis Gastrik yang anda alami. Macam erna, daripada simptom yang ada..erna Gastrik Angin + Stress.


ESP Soy Protein Isolate Powder





Merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolesterol dan kaya dengan asid amino penting. Asid amino ini membantu memulihkan kembali sel-sel dinding perut yang rosak diakibatkan oleh hakisan oleh asid hidroklorik.

Ia mengandungi 14 gram protein soya sihat dan 500 mg kalsium bagi setiap hidangan. Sifat kealkalian yang tinggi jugak amat membantu di dalam proses meneutralkan kembali keadaan asid berlebihan didalam perut.


B-Complex



Tahukah anda tekanan juga boleh mengakibatkan gastrik? B complex amat membantu dalam proses sintesis DNA, menguruskan tekanan dan membina tenaga dalam proses metabolisma. B complex mengandungi kesemua 8 jenis Vitamin B (Vitamin B1 Tiamin, Vitamin B2 Riboflavin, Vitamin B3 Niacin, Vitamin B6, Folate, Vitamin B12 Cynocobalamine, Biotin dan Panthothenic Acid).

Semua ini diperlukan oleh tubuh bagi menggantikan nutrisi Vitamin B yang hilang dari badan setiap hari akibat dari tekanan kerja, alkohol dan ubatan.


Peppermint- Ginger Plus

Kajian klinikal menunjukkan pengambilan halia sebagai makanan tambahan dapat membantu mengurangkan masalah sebu, senak perut dan menyingkirkan angin dalam badan.


Ostematrix




Suplemen lengkap yang mengandungi Kalsium, Magnesium & Vitamin D. Ia sanagt membantu di dalam mengurangkan keasidan perut dengan cara meneutralkan asid yang memasuki esofagus yang menyebabkan kesan pedih ulu hati.
OFFER BULAN INI (FEBRUARI 2015)
Ostematrix : Supplement Kalsium + Magnesium + Vitamin D dan juga mineral lain yang penting untuk kesihatan tulang, gigi, mencegah sembelit, melegakan sengal anggota badan, melegakan sakit pinggang, membantu kita menikmati tidur yang lebih lena. Ia juga sesuai diambil oleh ibu hamil dan anda yang tidak gemar minum susu.
  • Beli 6 botol PERCUMA 1 botol
  • Beli 2 botol DISKAUN 5%
Menarikkan? Offer bulan ini memang menarik. Anda berminat? Hubungi erna segera..

Jika anda ingin menikmati harga penjimatan potongan harga (diskaun) sehingga 20%, anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee. Keahlian RM65 sahaja seumur hidup dan anda berpeluang menikmati lebih banyak keistimewaan lain selepas mendaftar sebagai ahli nanti. 


REBUT PELUANG UNTUK DAPATKAN KUALITI KESIHATAN YANG LEBIH BAIK DENGAN SHAKLEE! SEBARANG PERTANYAAN, BOLEH HUBUNGI ERNA;


Jika anda nak beli produk SHAKLEE ataupun nak COD area PUCHONG, SERI KEMBANGAN,  SUBANG JAYA, PUTRAJAYA, SUNWAY, SUNGEI WAY, boleh hubungi erna untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan vitamin hebat ini. Erna akan pos ke alamat anda ke seluruh Malaysia =)

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu.



Share this:

, , , ,

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment