5 Keburukan Intermittent Fasting Yang Anda Patut Tahu.

Intermittent Fasting adalah antara diet yang popular di Malaysia. Ia mula popular sejak seorang selebriti tempatan mendedahkan yang beliau mengamalkan diet Intermittent Fasting selepas berpantang anak kedua. Bermula dari situlah intermittent fasting menjadi bualan ramai rakyat Malaysia.


Autophagy 

Sebelum itu, mari erna perkenalkan anda dengan Autophagy. Haa pernah dengar Autophagy?

Autophagy adalah satu proses penting dimana ia dirangsang apabila tubuh badan berada dalam keadaan LAPAR. Contohnya apabila tubuh sedang berpuasa untuk tempoh 8-10 jam. Apabila sedang berpuasa, proses Autophagy akan memecahkan protein dan komponen yang telah rosak dan menggunakan lemak sebagai tenaga. 

Erna nak kongsikan beberapa keburukan Diet Intermittent Fasting yang ramai tidak sedar dan patut tahu. 

1. Pengamal diet intermittent fasting cenderung untuk mengalami perubahan emosi/mood yang tidak menentu. Berhadapan dengan masalah tidur lena juga antara keburukan Intermittent Fasting. Ini disebabkan oleh kekurangan waktu makan harian, zat dan nutrisi didalam badan.

2. Diet Intermittent Fasting akan memberi kesan buruk kepada ibu hamil, individu berusia 18 tahun ke bawah dan juga mereka yang memerlukan kalori harian tinggi. Ini adalah kerana golongan yang bernas senaraikan di atas ini memerlukan pengambilan kalori harian yang mencukupi.

3. Menurut Center for Discovery, orang yang mengamalkan Diet Intermittent Fasting ini lebih mudah mengalami masalah gangguan perut. Sela masa yang terlalu lama tidak makan semasa close window IF, menyebabkan peningkatan hormon stress dan kartisol.

4. Keburukan lain Diet Intermittent Fasting adalah badan mudah dihidrasi. Bila seseorang itu tidak makan, kebiasaannya mereka juga  terlupa untuk minum air. Jika perkara ini berlarutan, ia akan menyebabkan badan kekeringan dan banyak masalah lain akan timbul kerana kekurangan air di dalam badan.

5. Kolagen dalam badan merosot dengan lebih cepat daripada tindakbalas normal. Ia menyebabkan kelihatan lebih tua dari usia sebenar. 

Erna juga aktif dilaman sosial lain. Jemput lah follow erna 😊

FACEBOOK https://www.facebook.com/ernanordiana.z?mibextid=ZbWKwL

INSTAGRAM 

https://instagram.com/erna.sihatcantik?igshid=ZDdkNTZiNTM=

TIKTOK

#shakleethrive2023 #shakleetriumph2023 #blogmegashaklee #pengedarshakleepuchong #shakleePuchong #codpuchong #codshakleepuchongprima

REBUT PELUANG UNTUK DAPATKAN KUALITI KESIHATAN YANG LEBIH BAIK DENGAN SHAKLEE! SEBARANG PERTANYAAN, BOLEH HUBUNGI ERNA;

Jika anda nak beli produk SHAKLEE ataupun nak COD area PUCHONG, boleh hubungi erna untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan vitamin hebat ini. Erna akan pos ke alamat anda ke seluruh Malaysia =)

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

Jika anda ingin menikmati harga penjimatan potongan harga (diskaun) sehingga 20%, anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee. Keahlian RM35 sahaja dan anda berpeluang menikmati lebih banyak keistimewaan lain selepas mendaftar sebagai ahli nanti. 

* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu.

Share this:

, , , , , ,

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment