TIPS & CARA MAKAN VITAMIN SHAKLEE

Assalammualaikum & Salam Sejahtera


Erna ingin berkongsi beberapa Tips & Panduan makan vitamin Shaklee. Sebenarnya bukan sahaja fokus kepada vitamin Shaklee. Malah Tips & Panduan ini boleh dimanfaatkan oleh pengamal supplement lain juga. Sebab ada segelintir pengamal vitamin merasakan yang mereka tidak mendapat apa-apa manfaat dalam erti kata lain, mereka tidak mendapat kesan yang baik dari pengambilan vitamin atau supplement yang mereka makan. 

Owh ye..ramai juga yang pm erna minta jadual pemakanan vitamin. Siap ada yang marah-marah cakap erna kedekut tak nak bagitahu cara makan vitamin dengan betul. Jadi, erna ingtakan disini..hak anda sebagai pengguna dan pembeli adalah..anda perlu dapatkan TIPS SERTA PANDUAN MAKAN VITAMIN SECARA EKSLUSIF dari pengedar yang menjual vitamin atau apa sahaja supplement kepada anda. 

Sebagai contoh, anda pergi ke Tesco beli DVD. Kemudian anda terus pulang ke rumah. Try pasang-pasang DVD, tak boleh on. Esoknya anda bukan pergi ke Tesco tanya macam mana nak pasang DVD yang baru beli tu..tapi anda ke Giant. Anda tanya macam mana nak pasang DVD yang anda beli di Tesco semalam. Adakah menjadi kesalahan jika orang di Giant melayan persoalan anda? Adakah mereka akan layan dan jawab soalan anda? Hurm..fahamkan contoh yang erna bagi ni? Ini contoh je..So, anda ada hak sebagai pembeli =)

Jadi, mari kita kenal pasti beberapa faktor yang menyebabkan vitamin yang dimakan tidak meninggalkan apa-apa kesan baik kepada pengguna..Ini penting tau untuk anda kenal pasti.

1. Pengambilan air kosong dipandang remeh

Ramai yang ada masalah untuk amalkan minum air masak ataupun air kosong dan lebih suka yang bewarna dan berperisa. Air yang manis boleh meningkatkan kepekatan darah serta menyebabkan kegemukan.


Kita disarankan mengamalkan banyak minum air masak apabila mengamalkan pengambilan vitamin supaya penyerapan vitamin oleh tubuh berlaku dengan lebih baik.

Cadangan erna, anda perlu sukat jumlah air yang anda minum. Sediakan botol air yang ada sukatan. So, senang nak kenal pasti berapa banyak air kita minum. Sebab ramai yang rasa dah minum air banyak..tapi tak pasti berapa sebenarnya jumlah air yang anda minum. 25kg = 1L. Jumlah air yang di perlukan tubuh juga bergantung pada aktiviti harian serta persekitaran anda.


2. Elakkan makan vitamin secara banyak sekaligus pada satu masa.


Apabila kita makan semua vitamin secara sekaligus, ini meningkatkan kepekatan darah kita hanya pada masa-masa tertentu. Kepekatan darah yang terlalu tinggi boleh menyebabkan kita rasa pening dan seakan nak pitam. Ramai yang suka amalkan ini apabila waktu hendak tidur sedangkan pada masa selepas itu kita akan kurang minum air. Maka cuba agih-agihkan pengambilan vitamin anda mengikut kesesuaian dan keperluan anda agar kepekatan darah tidak meningkat secara mendadak pada satu satu masa. Ini juga membantu agar buah pinggang tidak terlalu dibebani pada satu satu masa tertentu sahaja.


3. Elakkan pengambilan vitamin bersama ubat.


Sekiranya anda dalam pemantauan doktor atas masalah kesihatan, elakkan mengambil ubat secara serentak dengan pengambilan vitamin kerana ini hanya akan menyebabkan darah bercelaru dan tidak dapat menyerap vitamin dengan baik. Cuba sediakan jadual, sekiranya selepas makan pagi anda mengambil ubat doktor maka anda boleh amalkan vitamin pada waktu tengahari atau malam. Namun sekiranya anda perlu makan ubat secara berturutan, pagi dan petang, maka amalkan vitamin selepas 1-2 jam selepas pengambilan ubat doktor.


4. Kurangkan pengambilan kafien dalam diet harian.


Tahukah anda pengambilan kafien boleh merosakkan vitamin yang sedia ada dalam badan? Maka pengambilan minum yang berkafien yang tinggi secara berterusan boleh membazirkan vitamin yang kita amalkan selama ini. Maka kita tidak akan mendapat kesan seperti yang diharapkan sama sekali disebabkan vitamin rosak disebabkan pengambilan kafien secara berterusan.


5. Pantang larang makan vitamin.

Tahukah anda pengambilan multivitamin yang lengkap dengan zat besi tidak boleh diambil bersama air susu? Ini kerana ia akan mengganggu penyerapan zat besi itu sendiri. Tahukah anda vitamin E tidak boleh diambil bersama alfalfa kerana alfalfa boleh mengganggu penyerapan vitamin E oleh tubuh badan manusia. Ada beberapa lagi yang perlu kita ketahui seperti pengambilan Alfalfa tidak disarankan untuk ibu mengandung kerana boleh mengakibatkan risiko keguguran di awal kehamilan.

TIPS UNTUK IBU MENYUSU.

Makanlah vitamin yang fokus untuk membantu ibu menjayakan penyusuan. Utamakan niat yang utama. Supaya tidak terlalu banyak vitamin yang anda amalkan dan dikhuatiri pengambilan air tidak sekata. Sekiranya anda membeli, maka dapatkan jadual makan yang betul dan pastikan anda tahu fungsi kebaikan vitamin yang anda beli.


Next entry, insyaAllah..erna akan share lebih detail cara makan vitamin. Makanlah dengan ilmu. Sila call pengedar jika anda inginkan jadual panduan makan dan bagi ibu menyusu panduan pengambilan vitamin yang betul untuk mempercepatkan penghasilan susuibu.

Untuk semua yang pernah beli vitamin dari erna, terima kasih banyak-banyak dan erna sentiasa mendoakan agar anda mendapat kesan yang baik dan taraf kesihatan serta kehidupan anda lebih baik. 


Jika anda ingin menikmati harga penjimatan potongan harga (diskaun) sehingga 20%, anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee. Keahlian RM65 sahaja seumur hidup dan anda berpeluang menikmati lebih banyak keistimewaan lain selepas mendaftar sebagai ahli nanti. 

REBUT PELUANG UNTUK DAPATKAN KUALITI KESIHATAN YANG LEBIH BAIK DENGAN SHAKLEE! SEBARANG PERTANYAAN, BOLEH HUBUNGI ERNA;

Jika anda nak beli produk SHAKLEE ataupun nak COD area PUCHONG, SERI KEMBANGAN, SHAH ALAM, SUBANG JAYA, PUTRAJAYA, PETALING JAYA boleh hubungi erna untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan vitamin hebat ini. Erna akan pos ke alamat anda ke seluruh Malaysia =)
Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu.

Share this:

, , , ,

CONVERSATION

1 comments: